top of page
Writer's pictureShannen

3 inzichten van klanten uitgelicht


Heel vaak is een drijfveer om te starten met ondernemen, omdat je hart sneller klopt voor een bepaald topic, omdat je ergens een passie voor hebt. Of omdat je voelt, ik heb hier iets mee te doen.

Herkenbaar?


Het is dus heel jammer, en het gebeurt althans heel vaak, dat je dat spelende, dat vervullende, die joy onderweg ook verliest. En dat was ook bij deze klant zo. Zij was in een hokje gaan beginnen ondernemen volgens wat zij zag in haar sector. En het inzicht, dat kwam doorheen een visualisatie ook: Mijn bedrijf is mijn speeltuin, ik mag spelen en ik bepaal de spelregels. Het tweede inzicht, wat hier ook vaak mee te maken heeft, is het feit dat we van nature als mens vaak gevoelig zijn voor hoe de ander kijkt naar ons. Dit is vanuit evolutionair perspectief, want 'erbij horen' zorgt ervoor dat we veilig zijn (althans vroeger, in de tijd van de nomaden-jagers in veel grotere mate dan nu).


Maar hoe ik denk dat de ander kijkt naar mij, dat heeft ook veel meer met mezelf te maken. Ik neem het waar door mijn eigen ogen.


En waar ik in geraakt word, waar ik gevoelig voor ben, dat vertelt ook iets over mij.

En het inzicht dat dus vaak bij klanten ontstaat is: Hoe ik naar mezelf kijk bepaalt veel hoe ik denk dat klanten naar mij kijken en dat bepaalt dus ook hoe ik handel en in interactie ga.


Het is een enorme wisselwerking. Als jij denkt dat een klant naar jou op een bepaalde manier kijkt, dan heeft dat vaak ook te maken met hoe jij naar jezelf kijkt. En hoe jij naar jezelf kijkt, bepaalt veel hoe jij denkt dat klanten naar jou kijken.


Dat is iets heel circulair, dat is niet rechtlijnig, het is niet oorzaak-gevolg.



Een derde inzicht heeft te maken met je succesvol voelen.

Er was een klant die me stuurde: "ik heb nog nooit zo rijk en vrij en succesvol gevoeld als nu."

En ze vertelde: Mij succesvol voelen had niets te maken met het

aantal klanten of samenwerkingen of de omzet en de winst dat mijn bedrijf draaide,

maar wel alles met dicht bij mezelf blijven in het ondernemen.


Het is pas wanneer je super dicht bij jezelf blijft, echt doet wat je echt wil, dat je ook joy kan ervaren, dat er ook rust over je heen valt, dat je minder stress hebt, dat je meer flow en energie ervaart. En daardoor voel je je ook succesvol.


Je kan veel makkelijker geven.


Want probeer maar eens elke dag iets tegen je goesting te doen. Je zal je niet succesvol voelen, en het succes, het geld op de bank zal mogelijks ook in lijn liggen hiermee.


En tot een bepaalde hoogte, misschie voor enige tijd, kan jij ondernemen op een manier die niet in lijn ligt met wat jij echt wil. Maar niet voor lange termijn. Dat geloof ik niet.


En het is ook dat de ondernemers die het meest succesvol zijn, en vooral: die zich succesvol voelen, dat zij dit voor zichzelf bepalen.


Jij bepaalt of jij jou succesvol voelt of niet. Een ander kan dat niet doen voor je. Een ander kan dit slechts doen op basis van het aantal volgers die zichtbaar zijn, of de omzet die je draait of de lanceringen die hard gaan.. Maar dat is maar een fractie van wat succesvol zijn is.


Dus enkel jij, en jij alleen, kan bepalen wanneer jij je succesvol voelt.

En dat zal vaak zijn wanneer je heel dicht bij jezelf blijft. Dus het inzicht hier van deze klant: Me

succesvol voelen had niets te maken met het aantal klanten, samenwerkingen of omzet en winst, maar wel alles met dicht bij mezelf blijven in het ondernemen, wil ik jou ook dus heel graag meegeven als derde inzicht.



Welk inzicht neem jij mee voor jezelf?



1 view0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page